Móda a styl

Mánie socialistické éry: Proč všichni sbírali céčka a k čemu vlastně měla původně sloužit?

AUTOR: Martin Březina

Osobnosti

Jak a kolik si vydělávali hudebníci za socialismu. Televize a rozhlas byly výhra

AUTOR: Věra Nováková

Osobnosti

Počátek osmdesátek byl příznivý pro tuzemské hudební hvězdy. Velkým idolem žen i dívek každého věku se stal Peter Nagy

AUTOR: Martin Březina

Technika
Peugeot

Třistašestka: Auto z roku 1993, které přineslo Peugeotu přezdívku „Francouzský Mercedes“

Vzpomenete si na „třistašestku“? Možná ji dokonce občas ještě potkáte. Začala se sice vyrábět už před 30 lety, ovšem nepřekvapí vás, potkáte-li ji na ulici i dnes, nejčastěji v lahvově zelené nebo temně modré. To byly totiž nejoblíbenější barvy. S poctivým robustním dieselem nebo benzínem, karoserií odolávající rzi a nekomplikovanou výbavou byla takřka nesmrtelným autem. I ona se zasloužila o to, že se Peugeotu přezdívá „Francouzský Mercedes“.
 
FOTO: Peugeot

autor

Anna Novotná

17. února 2022

Reklama
Reklama

Tento model si určitě zaslouží obdiv. Peugeot 306 pochází totiž z nóbl rodiny s dlouhým a slavným rodokmenem a její potomci se těší neutuchajícímu zájmu dodnes.

Historii Peugeotu 306 začal psát jeho první předchůdce, Peugeot 301, a to v roce 1932. Evropa byla tenkrát přímo v epicentru hospodářské krize. Přijít s modelem určeným pro náročné zákazníky bylo odvážné rozhodnutí. Peugeotu se ale vyplatilo. Vyrobil a prodal přes 70 tisíc vozů. 

V roce 1936 přišel Peugeot 302, toto se vyrobilo 25 tisíc exemplářů. Byl na špičkové technické úrovni. Jeho aerodynamika byla přímo ukázková. Díky tomu dokázal uhánět na tu dobu 

neuvěřitelnou rychlostí, celých 100 km/h! Jeho rozlet ale stopla 2. světová válka. Továrny Peugeotu se přeorientovaly na výrobu vojenské techniky a auta šla stranou. Model 303, který by tak logicky následoval, tedy nikdy nevznikl. 

Naopak poválečná léta byla na nové modely mimořádně plodná. Peugeot 304 byl dokonce k dostání jako sedan, kupé, kabriolet, kombi i jako malý prosklený užitkový vůz. Zkrátka paleta tvarů i barev. Vyrobilo se ho na jeden a čtvrt milionu a prodával se dokonce i v USA. Američtí klienti si však potrpěli na kypré tvary a malý štíhlý Peugeot nebyl jejich favoritem. Ve státech se tak prodaly jen 4 tisíce kusů. Krátce poté se Peugeot ze severoamerického kontinentu stáhl. 

Další v trojkové řadě, Peugeot 305, se objevil v roce 1977 a hned se stal trhákem. Od konkurence se odlišoval zejména pohonem předních kol, motorem uloženým napříč a čtyřmi nezávisle zavěšenými koly. Přízeň klientely si získal vynikající jízdní stabilitou, prostorným interiérem a komfortem na úrovni vyšších segmentů. Prodalo se více než 1,6 milionu kusů.

Všechny tyto modely vyšlapaly cestu Peugeotu 306. Ten byl na evropský trh uveden v únoru 1993. Až do roku 2002 se vyráběl a montoval na nejméně devíti místech po celém světě a stal se bestsellerem ve své kategorii. Prodalo se ho téměř 2,85 milionů kusů. Od roku 1993 byl k dispozici ve třídveřové a pětidveřové verzi, v roce 1994 se k němu přidala čtyřdveřová verze a atraktivní kabriolet, který navrhlo a vyrobilo studio Pininfarina. Vůz byl na ženevském autosalonu 1994 vyhlášen nejkrásnějším kabrioletem roku. Ocenění „kabriolet roku“ získal následně i v roce 1998. 

Zdroj: Peugeot.

 

Nenechte si ujít
Reklama
Další články