Trilogie baví již několik generací a úryvky, citáty a záběry z filmů jsou dodnes využívány v reklamách, hudebních klipech a písničkách. Každopádně jsou obrazem češství dodnes. „Úplně vidím naši rodinu, ale to je hodně dávno,“ říká třeba naše čtenářka Blanka Š.
Herci neherci dodali punc
Když je tato trilogie rozebírána odborníky, ale i v diskuzích diváků, tak jsou většinou zmíněny výkony filmových hrdinů, kteří ani herci původně nebyli. Stali se jimi až díky odvaze režiséra a scénáristy Jaroslava Papouška, který dal na svůj cit, ale i na doporučení například Miloše Formana nebo Miroslava Ondříčka. Ten se po Formanovi ujal kamery v posledním dílu trilogie. Je to trochu nefér k profesionálním hercům, bez kterých by byl úspěch filmů jistě poloviční. Třeba nesourodý manželský pár v podání tehdy již korpulentní Heleny Růžičkové (Heduš) a asketického Františka Husáka (Ludva) vyvolává hodně úsměvů právě díky hereckému umění obou představitelů.
Naopak rodiče Ludvi, v podání Josefa Šebánka (děda) a herečky Marie Motlové (babi), vynikali přirozeností, a to také proto, že se Marie Motlová geniálně přizpůsobila svému nehereckému partnerovi. Třetí generaci Homolků pak zastupují bratři Formanové – Matěj a Petr, kterým ve filmu zůstala civilní jména. V celé trilogii je dokonale doplňovaly i další dějové postavy, které je doprovázely především na jejich letních i zimních výletech. Určitě si vybavíte výrazného Jiřího Hrzána (Bradáček) nebo dodnes aktivní herečku Ivu Janžurovou (Burdová) po boku Eugena Jegorova (Burda). Dalším nehercem, který zaujal, byl Stanislav Dytrich, filmový vedoucí horské provozovny Radost. V civilu pak číšník.
[:google:]
Ze života československých rodin
Pražská rodina Homolkových prožívala běžný život průměrné československé rodiny poplatné době. Ideologicky je to do dnes dějově „čisté“. Můžeme se bránit, jak chceme, ale příhody, rozhovory a situace, které hrdinové prožívají v celé sérii, a to při houbaření, lyžování nebo stolování, jsme si mnozí prožili na vlastní kůži. Pražáky na horách nebo v lese poznáte dodnes. Opečovávání nového automobilu bylo ukázkové. Také nemohla chybět záliba v pivu. Útrapy „podpantofláků“ skvěle zahrál František Husák, když se musel vyrovnat s hláškou dědy Homolky: „Hele, Ludvo, to tě říkám, jestli si ten fotbal neprosadíš, tak jsi u mě mrtvej muž.“ Mimochodem Homolkovi byli velcí Sparťani a dnes se po nich dokonce jmenuje jeden z fanklubů AC Sparta Praha – Homolka Boys. Jejich zástavy i s portrétem Josefa Šebánka často nechybí při nástupu před významnými zápasy. I tak netradiční společenský dopad má tato komediální trilogie.
Věděli jste, že…
- Osudy většiny tvůrců, herců i neherců, kteří se stali díky Homolkům herci, se až mrazivě podobají. Většina z nich si ani neužila zaslouženého důchodu a zemřela kolem šedesátky. Považte – František Husák (✝55), Josef Šebánek (✝61), Stanislav Dytrich (✝61), Helena Růžičková (✝67), Marie Motlová (✝67) nebo režisér Jaroslav Papoušek (✝66).
- Při natáčení posledního dílu Homolka i Tobolka byla Iva Janžurová těhotná.
- V roli agilního vedoucího zotavovny Radost se objevil další neherec Stanislav Dytrich (✝61), původním povoláním číšník a zaměstnanec rekreačního domu. Objevil ho režisér Miloš Forman (✝86).
- Roli malého Pepíka, nadějného skokana na lyžích, ztvárnil tehdy dvanáctiletý Petr Kakeš, který v roce 1980 emigroval do USA, a v roce 1992 se zde stal rekordmanem v rychlostním lyžování.
- Natáčení exteriérů probíhalo v létě v Jižních Čechách (Čimelice a Písek), v zimě pak ve Špindlerově Mlýně, ale interiérové scény byly natáčeny v ateliérech v pražské Hostivaři.
- Homolkovi bydleli na pražském Žižkově (údajně ulice Bořivojova).
- Marie Motlová si v prvním díle odbyla svou filmovou premiéru ve věku 49 let.
Pořadí trilogie
- Ecce homo Homolka (1969)
- Hogo fogo Homolka (1970)
- Homolka a Tobolka (1972)
Zdroj: Českoslovenká filmová databáze, Česká televize.