Značka Peugeot měla v Česku vždy silné jméno. Když se nějaký „zápaďácký“ kousek se lvem ve znaku objevil v Tuzexu, okamžitě se na něj slétly desítky zájemců. Oficiálně vstoupil Peugeot na český trh v roce 1997 a hned nabídl široké portfolio: od malého modelu 106 přes oblíbený 306, sportovně laděný 406 až po luxusní 605 a rodinné MPV 806. A čeští klienti? Ti si konečně mohli splnit svůj sen. Jenže za levno to rozhodně nebylo!
Krutá platová matematika
V roce 1998 si průměrný Čech vydělal zhruba 11 700 korun hrubého měsíčně, což bylo přibližně 9 300 korun čistého. Nejlevnější Peugeot – model 106 XN s litrovým motorem – stál tehdy 225 000 korun. Přitom šlo o opravdové „holátko“. Základní výbava totiž nepočítala ani s airbagem řidiče. Ten byl za příplatek 10 000 Kč. Za airbag spolujezdce se připlácelo dalších 19 000 Kč. Klimatizace? 50 000 Kč navíc. ABS? Dalších 35 000 Kč. Výsledná cena klidně překročila 300 000 korun. A to jste pořád seděli v nejmenším, nejskromnějším, a navíc jen třídveřovém modelu.
Luxus za 5 milionů
Z čistě matematického pohledu jste si nejdostupnější model Peugeot mohli pořídit za přibližně 20 hrubých měsíčních platů. Na větší auta jste museli šetřit mnohem déle. Třeba „empívíčko“ 806, které bylo tehdy snem mnohých početných rodin, vyšlo na skoro na milion. Vrchol nabídky značky, Peugeot 605 s třílitrovým šestiválcem a automatem, se v roce 1998 prodával za závratných 1 280 000 Kč. Přepočítáme-li to na tehdejší platy, vyjde nám, že nejluxusnější Peugeot 605 stál přibližně 109 průměrných hrubých měsíčních platů. To by dnes, vzhledem k současnému průměrnému platu, odpovídalo vozu za zhruba 5,03 milionu korun! Tehdy to nebylo jen auto, byl to status.
[:google:]
Střih, a máme tu rok 2025
A teď si přetočme kazetu do roku 2025. Dnešní průměrná mzda se pohybuje kolem 46 165 korun hrubého, čistého zhruba 40 000 Kč. A za to už dnes pořídíte víceméně slušné auto z bazaru. Chcete-li nové, stačí vám méně než roční plat. Například úplně nový Peugeot 208 začíná na 420 000 Kč, což odpovídá devíti až deseti měsíčním platům. Airbagy, ABS, ESP, klimatizace, infotainment… všechno v základní výbavě. A na výběr máte benzin, hybrid i elektromobil.
Potřebujete víc prostoru? Sedmimístné SUV Peugeot 5008 začíná na 820 000 Kč. Dostanete ho jako plug-in hybrid nebo čistě elektrický vůz s pohonem všech kol, výkonem až 320 koní a dojezdem až 664 kilometrů.
Nesrovnatelná výbava za srovnatelnou cenu
Dnes tedy potřebujete na základní auto zhruba polovinu počtu platů než před 25 lety. A co je důležitější – za ty peníze dostanete nesrovnatelně víc. Nejen v komfortu a výbavě, ale i v bezpečnosti, tichu a efektivitě. Spotřeba šla dolů, emise taky. Celkově si zkrátka žijeme líp. Mnohem líp! Nejen že si můžeme nová auta dovolit rychleji, ale dostáváme v nich výbavu, která byla před lety nedostižným luxusem. Dnes nás auto chrání, informuje, propojuje, šetří nám čas i peníze. A to všechno říká hodně nejen o tom, kam se posunul automobilový průmysl, ale i o tom, kam jsme se posunuli my.
Zdroj: Peugeot