Bylo těžké je přehlédnout. Není snad ikoničtější pár osmdesátých let tuzemské kulturní scény. Bylo zde všechno. Láska, mládí, hity, úspěch a nakonec i tragédie.
Jak se dali dohromady
Mechanik textilních strojů Peter Sepéši z Aše (narozen ale na Slovensku) byl velký hudební fanda a dokonce zakladatel skupiny Apendix. Protože měl v sobě soutěživost a ambice se prosadit sólově, tak objížděl také pěvecké soutěže. Tehdy třiadvacetiletému zpěvákovi se zadařilo v roce 1983 na hudebním festivalu Mladé písně v Jihlavě, kde obsadil druhé místo. Na čtvrtém místě bodovala ještě neplnoletá Iveta Bartošová. Zajímavostí je, že mezi ně, a to na třetí pozici, se dostal Pavol Habera.
Právě na tomto festivalu se poprvé setkali a díky producentské dvojici Jaromír Vašta a Pavel Vaculík se ve stejný rok spojili v nejen úspěšný pěvecký pár.
[:google:]
Když dva se rádi mají
Možná trochu zavádějící titulek, protože o vztahu Ivety i Petra bylo napsáno mnoho a jak to skutečně bylo, věděli pouze oni a jejich blízké okolí. Až s odstupem let Bartošová přiznala, že jejich soužití ke konci nebylo zdaleka tak růžové, jak se navenek zdálo.
Určitě šlo také o vytváření mediálně a ideologicky vzorového páru, jež by měl být vzorem pro mládež a jejich „láska“ se zároveň prodávala. Trhlin zde bylo mnoho. Iveta byla po sestěhování na hraně plnoletosti, což samo o sobě moc inspirativní nebylo. Také prosakovaly na veřejnost avantýry Petra, který Ivetu začal po čase podvádět. Iveta popisovala, jak si milenky vodil i k nim domů. Pak se prý omlouval, plakal a odprošoval. Ale o tom již média napsala desítky článků. Na každý pád měl z tohoto období Petr syna. Narození syna Petra už se ale nedožil. Když se vrátil s Ivetou z turné po Sovětském svazu, usedl v Praze do svého vozidla, ojeté Škody 100 a zamířil rovnou ke své mamince do Aše. Na železničním přejezdu však nedal pozor a vjel pod vlak.
Mladý život vyhasíná
Pokud se o vztahu Petra a Ivety napsalo mnoho, tak o smrti Sepéšiho snad ještě více. Jeho život vyhasíná pod koly vlaku v pouhých pětadvaceti letech, a to ve Františkových Lázních. Spekulací proč vjížděl na přejezd při stažených závorách, bylo mnoho. Od nepozornosti, přes nerozvážnost až po úmysl. Každopádně jeho automobil vlak tlačil desítky až stovky metrů. Smrt nastala okamžitě. Bylo mu pouhých pětadvacet let. Dnes by byl díky svému synovi už i dědečkem. Zajímavostí je, že první, kdo zasahoval na místě tragédie, byla armáda. Konkrétně nejbližší vojenská posádka, která to měla blíže než záchranné složky a bylo žádoucí uvolnit vlakovou trať co nejdříve.
První a zároveň poslední společné album „Knoflíky lásky“ vychází až po jeho smrti.
Dva roky a čtrnáct písní
Dva roky společné kariéry přinesly hity, které můžeme na českých rádiích slyšet dodnes. Jsou to například zmíněné Knoflíky lásky, které je „vystřelily“ na vrchol popularity i hitparád. Z celkových čtrnácti společných duetů si určitě vybavíte také písně, jako Červenám, My to zvládnem nebo Snad nám to vyjde.
Iveta Bartošová poté začala svou úspěšnou sólovou kariéru, která se psala až do roku 2014, kdy ukončila svůj život skokem pod vlak. Učinila tak 29. dubna. Petr Sepéši tragicky zahynul také 29., jen to nebylo v měsíci dubnu, ale v červenci. Že by Ivetino načasování byl záměr? Nebo to byla jen náhoda? To už se nikdy nedozvíme...
Zdroj: Autorský článek.