Móda a styl

Mánie socialistické éry: Proč všichni sbírali céčka a k čemu vlastně měla původně sloužit?

AUTOR: Martin Březina

Osobnosti

Jak a kolik si vydělávali hudebníci za socialismu. Televize a rozhlas byly výhra

AUTOR: Věra Nováková

Osobnosti

Počátek osmdesátek byl příznivý pro tuzemské hudební hvězdy. Velkým idolem žen i dívek každého věku se stal Peter Nagy

AUTOR: Martin Březina

Potraviny
Polévka je základ

Polévka z pytlíku byla trumfem československých hospodyněk

Zatímco dnes je polévka z pytlíku jídlo poslední záchrany, tak pro naše babičky i mámy to základ pro hodnotný oběd nebo večeři.
 
FOTO: Retromania.cz

autor

Martin Březina

16. května 2020

Polévkové koření i bujóny v kostce se u nás s úspěchem vyráběly již za první republiky. Rostla průmyslová výroba, byla vysoká nezaměstnanost a tak lidé hledali náhražky klasických čerstvých potravin.

Obdobím rozkvětu byly až padesátá léta minulého století, kdy pracovně vytížené ženy neměly času na přípravu tradičních hodnotných jídel. Svým rodinám tak servírovaly rodině gulášovku z pytlíku a knedlíky z prášku, což byl ale znak pokroku.

[:google:]

Více než stoletá polévka

Vše začalo již před 100 lety, přesněji 1. července 1919, kdy vznikla společnost Graf na výrobu polévkového koření pro zásobování Československa. V roce 1924 se pak na trhu objevila legendární Grafova polévková kostka. Asi si většina z nás vybaví jednu dominantní společnost, která se u nás pytlíkovými polévkami proslavila, ale podle dostupných zdrojů, jako jsou třeba historické dokumenty výrobců, bylo v tehdejším Československu již v roce 1925 celkem 26 výrobců substitučních potravin konkurujících klasických potravinám. Po roce 1927 se výroba přestěhovala do bývalého cukrovaru v Byšicích, kde působí již dodnes. Ve 30. letech popularita polévkových sušených výrobků stále rostla, takže značka Graf patřila mezi nejprodávanější v celém Československu.

Státní podnik dodavatel československých hospodyněk

Po roce 1948 dochází ke znárodnění soukromé společnosti Graf. Zcela zásadním datem pro Vitanu se stal 5. prosinec roku 1950. To se tam totiž poprvé začalo vyrábět tekuté polévkové koření se značkou Vitana. Pro rychlé vaření doma, ale i na chatách chalupách nebo na dovolené, se tak nakonec staly pojmem hlavně dvě značky, a to právě Vitana a Maggi. Polévky z pytlíku, polévkové koření a bujóny v kostce těchto výrobců ovlivňují již několik generací.

Pestrost sortimentu

Sortiment se dále rozšiřoval, a tak v 1957 se na československém trhu objevují již čtyři příchutě sáčkových polévek - gulášová, slepičí, hrachová a flíčková. Ve stejném roce byla také zaregistrována již tradiční bujónová kostka Masox. Největší novinkou v 60. letech pak byla pastovitá polévka zvaná „guláška“, základem bylo hovězí maso a slanina. Vitana a vlastně i Maggi tak odnaučily hospodyňky trávit v kuchyni dlouhé hodiny. Navíc ženy byly považovány okolím za moderní hospodyňky. Přínose to mělo pro všechny, poněvadž potraviny z pytlíku s mnoha Čechoslováky objevují svět stále.

Reklamní hity

Socialistická reklama nebyla kdovíjak kreativní, ale populární slogan „Vitana vaří za vás" a oválné logo Vitany jsou již od roku 1963 nepřehlédnutelné. Do své nabídky zařadila Vitana v roce 1964 také výrobky na pečení nebo připravila dětské kaše Vlasta v půlce sedmdesátých let určené pro děti od 1 roku.

Nenechte si ujít