Móda a styl

Mánie socialistické éry: Proč všichni sbírali céčka a k čemu vlastně měla původně sloužit?

AUTOR: Martin Březina

Osobnosti

Jak a kolik si vydělávali hudebníci za socialismu. Televize a rozhlas byly výhra

AUTOR: Věra Nováková

Osobnosti

Počátek osmdesátek byl příznivý pro tuzemské hudební hvězdy. Velkým idolem žen i dívek každého věku se stal Peter Nagy

AUTOR: Martin Březina

Potraviny
Československá žvýkačka

Znáte příběh legendární žvýkačky Pedro?

Za minulého režimu byla žvýkačka často vnímána jako symbol západu. Do 60. let 20. století se především dovážely ze „západu“. Ideální dárek pro děti a mládež. A to k malé radosti učitelek i mnoha rodičů. Ale před více jak padesáti lety přišel kluk v sombreru jménem Pedro, tedy domácí žvýkačka.
 
FOTO: Retromania.cz

autor

redakce

17. května 2020

"Klukům holkám za kačku, bublinkovou žvýkačku?" Slogan, který u mnohých pamětníků vyvolává nostalgické vzpomínky a obal i chuť si ihned vybaví.

Jak se zrodil Pedro

„Žvýkací guma“, tak zní správný český název

Získávala popularitu již od konce druhé světové války, a to díky americkým vojákům, kteří je žvýkali stále a rádi je i dětem rozdávali. Proto možní ta nevole komunistického režimu, protože nebylo snad nic více imperialistické než právě žvýkačka. Přesto se v revolučním roce 1968 u nás objevila první originální domácí žvýkačka charakteristického obdélníkového tvaru s vroubky, která dostala jméno Pedro. Začala ji vyrábět čokoládovna ve Velimi u Kolína. Státní podnik Velim díky žvýkačkám velmi slušně vydělával. Závod opouštělo kolem 800 tun ročně a pořád to poptávce nestačilo. Stále se můžeme setkat s názorem, že pořádná bublina se dala udělat jenom z původního Pedra. Odtud plyne výše uvedený reklamní text.

[:google:]

Žvýkačka s příběhem, který nikdo nezná

Pokud se pokusíte pátrat o původu názvu a symboliky, tak asi narazíte, jako my. Historické anály, pamětníci ani dostupné zdroje nedokáží přesně určit, kdo a proč navrhl právě kluka v sombreru jménem Pedro. Tak asi nejznámější československá žvýkačka tak má mexický základ, chuťově se blížila americkým výrobkům, základní ingredience – jedlá guma - se dovážela především z Holandska a vyrábělo se na italských strojích. Takový je to světoběžník, ten „náš“ Pedro.

70. – 80. léta patřila Pedru

Největší obliby se dočkala v 70. a 80. letech, kdy továrna chrlila 800 tun žvýkaček ročně a pořád to nestačilo. Pro samotné čokoládovny to byl ekonomicky rozhodně zajímavější produkt, protože jeho výroba byla levnější a marže vyšší než u čokolád.  Koncem osmdesátek se Pedro čím dál „bojovalo“ s výrobky z Tuzexu nebo i z Maďarska, protože kromě samotné žvýkačky byl přibalen u výrobků obrázek nebo obtisk. Reakce výrobce Pedra na tento zájem a trend přišla o dost později, kdy byly přidány obrázky chlapce v sombreru nebo jeho přátel.

I když koncem devadesátých let minulého století výroba skončila, značka měnila majitele, nakonec se podařilo žvýkačky reinkarnovat a opět můžeme kluka v sombreru v prodejnách cukrovinek najít.

 

Nenechte si ujít