"Klukům holkám za kačku, bublinkovou žvýkačku?" Slogan, který u mnohých pamětníků vyvolává nostalgické vzpomínky a obal i chuť si ihned vybaví.
Jak se zrodil Pedro
„Žvýkací guma“, tak zní správný český název
Získávala popularitu již od konce druhé světové války, a to díky americkým vojákům, kteří je žvýkali stále a rádi je i dětem rozdávali. Proto možní ta nevole komunistického režimu, protože nebylo snad nic více imperialistické než právě žvýkačka. Přesto se v revolučním roce 1968 u nás objevila první originální domácí žvýkačka charakteristického obdélníkového tvaru s vroubky, která dostala jméno Pedro. Začala ji vyrábět čokoládovna ve Velimi u Kolína. Státní podnik Velim díky žvýkačkám velmi slušně vydělával. Závod opouštělo kolem 800 tun ročně a pořád to poptávce nestačilo. Stále se můžeme setkat s názorem, že pořádná bublina se dala udělat jenom z původního Pedra. Odtud plyne výše uvedený reklamní text.
[:google:]
Žvýkačka s příběhem, který nikdo nezná
Pokud se pokusíte pátrat o původu názvu a symboliky, tak asi narazíte, jako my. Historické anály, pamětníci ani dostupné zdroje nedokáží přesně určit, kdo a proč navrhl právě kluka v sombreru jménem Pedro. Tak asi nejznámější československá žvýkačka tak má mexický základ, chuťově se blížila americkým výrobkům, základní ingredience – jedlá guma - se dovážela především z Holandska a vyrábělo se na italských strojích. Takový je to světoběžník, ten „náš“ Pedro.
70. – 80. léta patřila Pedru
Největší obliby se dočkala v 70. a 80. letech, kdy továrna chrlila 800 tun žvýkaček ročně a pořád to nestačilo. Pro samotné čokoládovny to byl ekonomicky rozhodně zajímavější produkt, protože jeho výroba byla levnější a marže vyšší než u čokolád. Koncem osmdesátek se Pedro čím dál „bojovalo“ s výrobky z Tuzexu nebo i z Maďarska, protože kromě samotné žvýkačky byl přibalen u výrobků obrázek nebo obtisk. Reakce výrobce Pedra na tento zájem a trend přišla o dost později, kdy byly přidány obrázky chlapce v sombreru nebo jeho přátel.
I když koncem devadesátých let minulého století výroba skončila, značka měnila majitele, nakonec se podařilo žvýkačky reinkarnovat a opět můžeme kluka v sombreru v prodejnách cukrovinek najít.