Móda a styl

Mánie socialistické éry: Proč všichni sbírali céčka a k čemu vlastně měla původně sloužit?

AUTOR: Martin Březina

Osobnosti

Jak a kolik si vydělávali hudebníci za socialismu. Televize a rozhlas byly výhra

AUTOR: Věra Nováková

Osobnosti

Počátek osmdesátek byl příznivý pro tuzemské hudební hvězdy. Velkým idolem žen i dívek každého věku se stal Peter Nagy

AUTOR: Martin Březina

Technika
Četnická auta

Poválečná policejní auta: U nás převládala bílá, četnické flotile ve Francii vládla zase černá

Dnešní policejní auta v Česku jsou z hlediska barevnosti poměrně jednotná. Dominuje šedá s modrožlutými pruhy. Co se však týče automobilových značek a modelů, můžete v policejním sboru najít všechno možné: Hyundai, Volkswagen, BMW a samozřejmě Škodu  - Scalu, Oktávku i Fabii. Historie českých policejních aut by se bez škodovek neobešla.
 
FOTO: Peugeot

autor

Anna Novotná

08. dubna 2022

Přestože si možná vybavíte spíš typického žlutobílého žigulíka s nápisem VB, hranatou Volhu či krabicovitou Ladu Nivu, největší roli v historii policejních aut v Česku sehrála Škoda. Favorit, Forman, Fabia, Octavia… policejní sbory měly k dispozici značnou část modelové řady škodovek. Ostatně není se co divit. Domácí produkce většinou mívá, co se týče nákupů státních firem většinou přednost. A stejně tomu bylo a dodnes je i Francii. Pojďme se na historii francouzských policejních aut podívat.

Francouzští četníci neboli Gendarmerie Nationale používali v poválečných časech takřka výhradně černá auta. Ne, že by si tuto barvu vybrali. Po válce ale potřebovali rychle obnovit vozový park, a tak přišlo vhod všechno, co se v tu dobu dalo sehnat. To byly hlavně zbytky armádního arsenálu a vozy sloužící v odboji, a by byly většinou černé. Černá barva se pak v četnické flotile zachovala i dál, než ji v letech 1969 – 1970 nahradila dnes už ikonická „četnická modrá“. Z hlediska automobilových značek tenkrát převládala domácí automobilka – Peugeot. Nejčastějšími četnickými modely tak byly Peugeot 202, 302 a 402.

[:google:]

Kombíková sága

V 50. letech Evropa zažívala obrovský průmyslový boom. Válkou poškozené země se rychlým tempem obnovovaly a výrobní závody jely naplno, včetně těch na výrobu automobilů. Četnictvo už se tak nemuselo spokojit s tím, co zbylo z vojenských zásob, ale mohlo si vybírat. Jako nejlepší volbou se tenkrát ukázaly kombíky. Prvním vozem této kategorie byl model Peugeot 203 kombi. V nově vytvořených oddílech dopravní policie se těšil značné oblibě. Peugeotu se s modelem 203 povedla trefa do černého. V dané kategorii z hlediska výkonu motoru totiž neměl na trhu konkurenci, a proto Peugeot s vozem 203 kraloval. Dodávání vozidel četníkům tedy pokračovalo, a navíc v mnohem větším měřítku. Každé desetiletí přineslo četnictvu další várku vozů Peugeot: 403, 404, 204, 304, 305, 504, 505 a 306... až do příchodu nové generace vozů, které kombinovaly praktičtější a velkorysejší vnitřní prostor s vynikajícími jízdními vlastnostmi.

Četnické složky ale potřebovaly i jiné typy vozů než kombi. A taky jiné barvy než četnickou modrou, která už zdálky hlásila, že ruka zákona právě zasahuje. Proto se uplatnily i normální, lidové vozy jako Peugeot 205 a 206, stejně jako Peugeot 306. Používaly se jako služební pro četnické úředníky i vysoké šarže a nebyly klasicky modré, ale černé nebo šedé.

Četnické specialitky

Práce četníků je často různorodá a Francie je z hlediska terénu velmi rozmanitá, proto se objevila potřeba vyrobit speciální či atypické modely. A i v tomto Peugeot rád vypomohl. Vyrobil pro četníky rychlé peugeoty 405 T16 s motorem o výkonu 200 koní a „maximálkou“ dost přes 200 km/h nebo 306 S16 s výkonem 167 koní, což lehkému vozu dalo obdivuhodné zrychlení. Tyto modely používaly zejména jednotky rychlého zásahu, které působily na francouzských dálnicích. Další vozy, jsou kombi 203, 403, 404, 504 a 505 Republikánské gardy zajišťovaly bezpečnost cyklistického závodu Tour de France. Méně známé, ale stejně užitečné byly MPV Peugeot 806, které v 90. letech sloužily k doprovodu jaderných konvojů. 

Aby mohlo četnictvo zasahovat ve všech typech terénu, včetně těch nejtěžších, disponovala Gendarmerie Nationale vždy flotilou vozů s pohonem 4×4. V osmdesátých letech si četnictvo stejně jako francouzská armáda vybralo vozy Peugeot P4, určené především pro mobilní četnické oddíly. V zámořských departementech umožňovaly četníkům vozy kombi 504 a 505 4×4, které upravila firma Dangel, cestovat i po těch nejzdevastovanějších cestách. A konečně v roce 2004 bylo některým oddílům dodáno několik vzácných exemplářů vozů 206 s pohonem všech kol.

Od čtyřicátých let vozy Peugeot přepravovaly nejen osoby, ale také zvířata. Vozy Peugeot J7 a následně modely Expert, přestavěné na dodávky, sloužily k přepravě koní Republikánské gardy. Oddíly psovodů se mohly spolehnout na vozy kombi Peugeot 203 a poté 504 a poté přešly na vozy Peugeot Partner, Boxer nebo Bipper, které byly považovány za praktičtější než tradiční kombi.

Historie francouzských četnických aut je dlouhá a velmi pestrá. Spojení s Peugeotem přetrvalo roky. Dnes francouzští četníci jezdí hlavně s SUV Peugeot 5008 a nedávno začali přecházet na hybridní čtyřkolky a dvoukolky Peugeot 3008. Důvodem je hlavně snaha ukázat postoj četníků k ochraně životního prostředí, jejich vozy totiž zvládnou až 60 kilometrů čistě na elektřinu, což se vzhledem k tomu, že četníci operují zejména ve městech, hodí.

Česká policie

Česká policie jezdila za dobu své historie už s lecšíms. V jejím autoparku byla začleněna auta značek jako Praga, Škoda, Volha, Tatra, Lada, Ford, VW 

Zdroj: Peugot, autosalon.tv.

 

Nenechte si ujít