Od roku 1999 ovládl trh jeho veledůležitý nástupce, Peugeot 206, který je dodnes (a zřejmě i zůstane) nejprodávanějším vozem Peugeot všech dob se skoro devíti miliony prodaných vozů. Jeho předchůdce, tedy Peugeot 205, ale nezůstává za „dvěstěšestkou“ nijak zvlášť pozadu. I on se totiž může pochlubit mnohamilionovými prodeji. Konkrétně se jedná asi o 5,3 milionů kusů. Není tedy divu, že některé z tohoto velkého počtu stále ještě jezdí.
Historii modelu Peugeot 205 lze označit za poněkud pohnutou. Přišel totiž ve velmi těžkých časech. Značka Peugeot tentokrát byla ve složité ekonomické situaci a právě Peugeot 205 ji zřejmě zachránil či na tom měl aspoň velký podíl. Peugeot byl totiž v té době sužován dlouhotrvající stávkou jeho zaměstnanců. Současně na něj úporně dotírala zahraniční konkurence s novými dostupnějšími vozy, kterým se dařilo přetahovat francouzské značce klienty. Automobilka Peugeot zároveň investovala do nové továrny, v jejíž úspěch věřil málokdo. Nakonec ale právě atraktivní dynamický model Peugeot 205 způsobil návrat značky na výsluní. Výrobní závod v Poissy, kde se dvěstěpětka vyráběla, postupně zvyšoval produkci. Zatímco v začátcích se zde vyrábělo kolem 800 vozů za den, později už se jednalo o více než 2400.
Peugeot 205 se stal samotným ztělesněním nového sloganu značky „Konstruktér vystrkuje drápky“ a znovu nastartoval dynamiku značky, která v té době byla považována za poněkud konzervativní až usedlou. Peugeot 205 se stal nejprodávanějším evropským vozem svého segmentu a ve sportovní verzi GTI a jako kabriolet karosovaný firmou Pininfarina miláčkem mladé a dámské klientely. K jeho postupu mezi legendy automobilového světa napomohly i četné sportovní trofeje, které získal Peugeot 205 T16 ať už jako mistr světa v rally nebo jako několikanásobný vítěz Rally Paříž-Dakar.
[:google:]
Peugeot 205 svou mladistvou svěží vizáží lákal široké spektrum klientů. Mladí řidiči oceňovali jeho nízkou pořizovací cenu, spolehlivost i nabídku menších objemových motorů. Rodiny jej volili pro úspornost a skvělou praktičnost. Současně jim nabídl prostornost, kterou u vozů tohoto segmentu rozhodně nečekáte. Sportovnější a luxusní verze pak uspokojily i opravdové „petrolheady“. Zřejmě vás překvapí, že jeden z takových vozů vlastnila i manželka tehdejšího francouzského prezidenta, tedy první dáma Francie, Bernadette Chiracová. Na tu dodnes Francouzi vzpomínají, když se se svým rudým Peugeotem 205 SR z roku 1984, proháněla po silnicích departementu Corrèze, jehož byla zastupitelkou.
Nesmazatelnou stopu zanechal Peugeot 205 i v motoristickém sportu. V osmdesátých letech byly sportovní předpisy mnohem benevolentnější než dnes, a to umožnilo vznik až extrémních závodních speciálů, k nimž tak trochu patřil i Peugeot 205 T16. „T“ v názvu znamená turbodmychadlo, „16“ označuje šestnáctiventilový motor. Vůz měl pohon všech kol a neskutečný výkon. V letech 1985 a 1986 se díky tomuto speciálu podařilo Peugeotu vyhrát v mistrovství světa v rallye titul konstruktérů. Zajímavostí je ovšem sériový vůz 205 T16. Těch vzniklo jen 200 kusů a jsou díky tomu opravdovou raritou s obrovskou sběratelskou hodnotou. Vznikly víceméně z povinnosti. Značka Peugeot totiž musela pro účely homologování závodního vozu vyrobit minimálně 200 sériových vozů, a ty pak prodala klientům. Pokud na některý z vozů této speciální série narazíte, dobře si ho prohlédněte, protože se jedná o opravdový unikát.
Zdroj: Peugeot