Móda a styl

Mánie socialistické éry: Proč všichni sbírali céčka a k čemu vlastně měla původně sloužit?

AUTOR: Martin Březina

Osobnosti

Jak a kolik si vydělávali hudebníci za socialismu. Televize a rozhlas byly výhra

AUTOR: Věra Nováková

Osobnosti

Počátek osmdesátek byl příznivý pro tuzemské hudební hvězdy. Velkým idolem žen i dívek každého věku se stal Peter Nagy

AUTOR: Martin Březina

Technika
Motocyklová ikona

Prase ze Strakonic

Již více než šedesát let brázdí české silnice skútry, k jejichž oblibě jistě přispěla „Čézeta 501“, která spatřila světlo světa již v roce 1956 ve Strakonicích. Ano ve zbrojovce.
 
FOTO: archiv autora

autor

Martin Březina

09. května 2020

Ne náhodou v titulku článku je užité slovo "prase". Právě tuto lidovou přezdívku skútr získal od veřejnosti. Proč? Stačí se zahledět do jediného předního „oka“ - kulatého světlometu, pod kterým najdeme dvanáctipalcové kolo a skutečně tak připomíná rypák prasete domácího.  Přes svůj neotřelý design ale získal malý motocykl velkou popularitu a především u mladých mužů jeho vlastnictví znamenalo jistý společenský status.

Autorem skútru je známý konstruktér Jaroslav František Koch, který před druhou světovou válkou pracoval v letecké společnosti Avia, ale také navrhoval motocykly značky Praga. Později také spolupracoval právě s Československou zbrojovkou ve Strakonicích, kde legendární ČZ 501 a nástupnická ČZ 502. 

Úspěch i v zahraničí  

O prodej legendárních „Čezet“ se staral státní podnik Motokov. Úspěch v socialistických státech se předpokládal, a tak nebyl tak velkým překvapením. Naopak poměrně překvapivý úspěch zaznamenalo „prase“ v západní Evropě, ale i v zámoří. Dokonce se po roce 1960 montoval skútr i na dalekém Novém Zélandu.

[:google:]

Výroba a inovace

V roce 1956 bylo vyrobeno 300 prototypů ČZ 501 a v následujícím roce se výroba rozjela naplno, a to pouze do roku 1960. I za tu poměrně krátkou dobu prošel inovacemi, a to hlavně ve výbavě a „tuningu“, jako třeba charakteristický plechový nosič nad přední palivovou nádrží, plexisklový štít, zadní nosič, kde bylo náhradní kolo, přívěsný vozík – kufr, ale také postranní vozík pro přepravu třetího pasažéra, sajdkára. V roce 1960 již vyjíždí ze Strakonic nástupce pod označením ČZ 502. Hlavními odlišnostmi bylo již striktně dvoubarevné provedení u modelu 502 (celkem 6 kombinací), chybějící kryt houkačky na štítu pod řídítky, ale především zvýšení výkonu z 8 kw na 9,5 kw.

Konec a reinkarnace

Výroba ČZ 502 byla ukončena v roce 1964 s tím, že se nedočkala očekávaného nástupce než… Retro letí, a tak se o „praseti“ začalo opět hovořit v roce 2015, kdy na základě designu ČZ 502 byl představen čistě elektrický skútr ČZ 506 s elektromotorem o výkonu 5 kW, který dosahuje 90 km/h. Fanoušci nostalgie a neotřelého designu tak opět mohou mít v tuzemsku vyrobený skútr.

Nenechte si ujít