Móda a styl

Mánie socialistické éry: Proč všichni sbírali céčka a k čemu vlastně měla původně sloužit?

AUTOR: Martin Březina

Osobnosti

Jak a kolik si vydělávali hudebníci za socialismu. Televize a rozhlas byly výhra

AUTOR: Věra Nováková

Osobnosti

Počátek osmdesátek byl příznivý pro tuzemské hudební hvězdy. Velkým idolem žen i dívek každého věku se stal Peter Nagy

AUTOR: Martin Březina

Technika
Cyklostory

Jízdní kolo kam se podíváš

Jistě znáte zlidovělá pořekadla, která charakterizovala tehdejší jízdní kola. „Chceš-li vědět, co je dřina, kup si kolo Ukrajina,“ moc sovětskému kolu nelichotila. „Chceš-li letět jako šíp, kup si kolo Favorit,“ naopak československá kola glorifikovala.
 
FOTO: Motokov Praha

autor

redakce

01. srpna 2020

Po druhé světové válce vznikly v tuzemsku tři národní podniky, a to Eska Cheb – městská a cestovní kola, Velamos Sobotín – dětská kola a Stadion Rakovník – cestovní kola. V roce měnové reformy - 1953 se z Esky vyčlenil podnik Favorit Rokycany, Kovodružstvo Mladá Boleslav a Továrna dětských vozidel Mělník. Vedlo to k rozšíření nabídky kol na trhu a vznik jedné kultovní značky, které se kvalitou mohla rovnat kolům ze Západu – Favorit. Favorit se zaměřil na sportovní a závodní kola.

Dětská legendární kola

Nebudeme se ohlížet moc zpátky do období, která například ukazuje film Obecná škola, kdy jediná kola byla ta od rodičů. Připomeňme si sedmdesátá a osmdesátá léta, kdy se obyvatelstvo měst začalo stahovat do sídlišť, která se stala rájem malých cyklistů.  Již ty nejmenší měli možnost se prohánět na kole Blesk. Ale asi nejzajímavější výběr byl pro děti starší a odrostlejší. Poněkud překvapivě bylo na výběr z kol podle užití, a to od silničních, přes městská a až po teréňáky. Tedy alespoň na papíře nebo katalozích.

Jízdní kola byly často "podpultovky"

Ale vzpomeňte si nebo se zeptejte svých rodičů, co to znamenalo sehnat kolo pro dítě. Osobně nikdy nezapomenu na Vánoce, když jsem dostal zbrusu nové rudé vysněné kolo RMX 20 a mráz nemráz, hnal jsem hned ven jej vyzkoušet a potkával jsem další kamarády s BMX 20 (jiná barva a sedlo). Mezi kamarády pak kolovaly poklady jako chopper kolo Sobi 20, trochu nudný Pionýr nebo honosně znějící kolo Super de Luxe. Dětská vynalézavost vedla také k různým vylepšením, která kola dělala nepřehlédnutelnými. Vzpomínám si na hit, kdy se do drátů kol vkládaly plátky vyříznuté z kelímku, abychom docílili vzdáleného zvuku motocyklu. Oblíbené byly také „bužírky“ ve výpletech kol nebo jako ozdoba na řídítkách.

[:google:]

Výběrová kola

Patříme mezi silné cyklistické národy, a tak není divu, že končícím dětství zájem o kola neupadal, ba naopak. Jízdní kolo se stávalo v dospělosti ještě více nepostradatelným a lidé v Československu byli pro kolo schopni vytrpět hodně. Myslím tím především notnou dálku trpělivosti. Ať už se jednalo o kola dětská nebo dospělá, ty nejlepší značky a povedené modely se prodávaly „pod rukou“, schovávaly se pro známé nebo vlivné úředníky a politiky.  Byly tak podpultovkou. Když už se na trh nějaká slušná kola dostala, lidé na ně stály několikahodinové fronty, a to bez záruky, že se na ně dostane.

Od skládačky po F1

Hlavním tahákem byla především favoritka – Favorit, který vyráběl v několika modelových řadách, které si lišily nejen použitým materiálem, ale i počtem převodů a doplňkovou výbavou. Rámy favoritů byly hlavně z chomutovských železáren. Špičkové modely ale byly stavěny na rámech západních značek. V případě osazení si také Favorit vystačil s domácí produkcí, ale závodní modely již měly „zápaďáckou“ technologii. Ale vzhledem k dostupnosti kol, se nevybíralo podle zpracování a osazení, ale co prostě bylo zrovna k dispozici. Když nebyl dosažitelný Favorit, tak se bralo zavděk i nudnějšími koly jako Eska nebo Liberta.

Stačilo, když kolo mělo „berany“, legendární zakroucená řídítka. Vlaštovky – rovná řídítka a vykrojený nižší rám byl hlavní poznávací znak kol dámských. Také brzdy na řídítkách byly devizou.  Abychom kolům s velkým silničním rámem (pánské kolo) dali za dost, tak tu ještě byla dovozová Ukrajina. Kolo, ještě plně dosahuje sloganu, které si získalo. Velký rám, vysoká váha, jednostupňová rychlost – single speed a brzda torpédo, to vše bylo již zastaralé, když vstoupilo na trh. Ale zase se dalo sehnat, takže jich brázdilo pro ČSSR mnoho.

Skládačka

Nezapomenutelná a nadčasová byla tzv. skládačka od společnosti Eska. Nejčastěji zelený rám, který se „uprostřed“ zlomil a dal s notnou dávkou fyzické zdatnosti i nosit. Skládačka si pro svou jednoduchost získala hodně fanoušků, kteří ji používali jako přibližovadlo na vlak nebo na nákupy, protože obsahoval praktický nosič, na který si domácí kutilové přidělávali různé verze košíků.

Milovaná kola

Kola Čechoslovákům přirostla k srdci a doprovázela je prakticky všude – do práce, za zábavou, do školy, na dovolené. Výhodou zmíněných retrokol byla snadná údržba, poměrně dostupné součástky nebo možnost je nahradit svépomocí, ale také tu hrál roli společenský význam. Vznik oddílů, stovky závodů a úspěchy reprezentantů na mezinárodním poli, jako byl Závod míru, kolová a další.

Nenechte si ujít