Automobilový průmysl přitom nebyl tak jako dnes omezován přísnými emisními ani bezpečnostními normami. Vznikaly tak extravagantní křivky a legendární auta, která inspirují dodnes.
V té době se také ve srovnání s předválečnými skromnými a jednoduchými modelovými řadami rozšiřovala poválečná variabilita tvarů a verzí karoserie. Například model Peugeot 304, představený v šedesátých letech, byl nabízen jako sedan, kupé, kabriolet i jako osobní a užitkové kombi. Přitom provedení kombi bylo v té době poměrně nově na trhu. Až do padesátých let 20. století se totiž tato verze vůbec neprodávala. Automobiloví konstruktéři si tehdy ani zdaleka nebyli jistí, jestli o tento produkt klienti vůbec budou stát. To, že se stane v budoucnu bestsellerem a že například Češi o sobě budou říkat, že jsou kombíkovým národem, by nikoho ani ve snu nenapadlo.
Zmíněný kombík Peugeot 304 z roku 1969 ovšem nebyl prvním svého druhu. Zrod průkopníka kombi značky Peugeot se datuje už do roku 1949, kdy byl představen Peugeot 203 kombi. V té době byl tento segment ještě v plenkách. Jeho potenciál byl značně nejistý. O tom, zda si najde klientelu, většina konstruktérů pochybovala. Peugeot však ne. Ten si byl svou strategií natolik jistý, že nabídl rovnou dvě verze svého kombi Peugeot 203: rodinný Familiale a jednodušší užitkovou verzi Commerciale.
[:google:]
Dobré přijetí těchto modelů podnítilo společnost Peugeot k dalšímu rozvoji nabídky. Již v roce 1956 uvedla značka na trh model Peugeot 403 kombi, který byl nabízen také v rodinné verzi Familiale a užitkové verzi Commerciale. V roce 1962 jej nahradil Peugeot 404 kombi, zatímco Peugeot 203 kombi čekal na svého nástupce až do roku 1965, kdy se na trhu objevil model Peugeot 204.
Historie tak byla definitivně zahájena a postupem času se otevíraly nové kapitoly, mezi nimi i Peugeot 306. Ten byl mezi prvními automobily, které k nám dorazily „ze západu“ v devadesátých letech. Třistašestka jako hatchback se v Česku už pár let prodávala, když se v roce 1997 objevila i jako kombík neboli break. A nastala kombi revoluce. Češi tento typ karoserie okamžitě adoptovali. Není divu. Chataři, chalupáři, rodiny s dětmi, drobní řemeslníci,… ale i malé rodiny či páry. Když vás netrápí omezení v podobě malých parkovacích míst a stání, jako třeba Pařížany, tak proč si nedopřát velké auto? Už v roce 1999, krátce po svém uvedení, kombík 306 předběhl v Česku pětidveřové a třídveřové verze, nemluvě o užitkové variantě a kabrioletu.
Pro značku, která se dá nazvat průkopníkem kombíků, se tato verze stala nezbytností. Přestože se zprvu jednalo o velmi nejistou sázku do automobilové loterie, Peugeotu jednoznačně vyšla. Koncept kombi napasoval i na větší 406 i na menší 206, posléze 207. A přestože se v posledních letech automobilová klientela odklání od klasických tvarů a tíhne spíše k trendu SUV, Peugeot ani dnes na osvědčené kombíky nezanevřel. Příkladem je zcela nová generace Peugeotu 308 SW. Tento model se na českém trhu očekává letos v květnu. Už teď je patrné, že se bude jednat o jeden z nejatraktivnějších vozů ve svém segmentu.
Objem zavazadlového prostoru dosahuje 608 litrů a po úplném sklopení lavice dokonce 1 634 litrů. Nový Peugeot 308 SW je praktický také díky třídílné lavici, kterou lze sklopit přímo ze zavazadlového prostoru pomocí ovládacích prvků v bočních stranách. Rozvor nového modelu Peugeot 308 SW byl oproti hatchbacku o 55 mm delší. Díky tomu se zvětšil prostor pro cestující vzadu a vůz získal stabilnější vzhled. Nový Peugeot 308 je vybaven 10palcovým 3D digitálním přístrojovým panelem a inovativním 10palcovým středovým dotykovým displejem s vysokým rozlišením a novým systémem Peugeot i-Connect® Advanced. Plně konfigurovatelné přepínače i-toggles nahrazují tradiční ovladače. Další nedílnou součástí systému Peugeot i-Cockpit® je malý volant. Už od uvedení na trh nabídne širokou škálu motorů, včetně dvou plug-in hybridů o výkonu 180 a 225 k. V roce 2023 pak přidá i 100% elektrický pohon a mild-hybrid.
Zdroj: Peugeot.