Móda a styl

Mánie socialistické éry: Proč všichni sbírali céčka a k čemu vlastně měla původně sloužit?

AUTOR: Martin Březina

Osobnosti

Jak a kolik si vydělávali hudebníci za socialismu. Televize a rozhlas byly výhra

AUTOR: Věra Nováková

Osobnosti

Počátek osmdesátek byl příznivý pro tuzemské hudební hvězdy. Velkým idolem žen i dívek každého věku se stal Peter Nagy

AUTOR: Martin Březina

Technika
Francouzská šestsetpětka

Před 20 lety byla znakem luxusu, dnes je považována za nezničitelný vůz, dokonce udělala parádu i na prezidenské přehlídce

Řeč je o limuzíně Peugeot 607. Nahradila původní model Peugeot 605, který je mimochodem dodnes považován za ikonu. Kdo jezdil v devadesátkách luxusní francouzskou šestsetpětkou, sklízel obdiv a respekt. Tento model totiž perfektně vystihoval lidové označení „Francouzský Mercedes“. Nejinak tomu bylo u jeho nástupce, tedy u modelu 607 (všimněte si, že číslo 606 byla v linii přeskočeno).
 
FOTO: Peugeot

autor

Anna Novotná

04. srpna 2022

Reklama
Reklama

Peugeot 607 způsobil svým příchodem automobilovému světu doslova šok. Opravdu tento vůz nadupaný nejmodernějšími technologiemi a s takto nadčasovým elegantním designem není dílem nejprestižnější prémiové značky pro horních deset tisíc, ale víceméně lidového Peugeotu?

Peugeot 607 se začal ve světě prodávat v říjnu 1999. Do Česka dorazil s téměř ročním zpožděním. V září 2000 se u nás registrovalo 27 prodaných kusů, na konci roku se pak celkové prodeje vyšplhaly ke stovce. Už v následujícím roce si však Peugeot 607 pořídilo 500 českých klientů. Tento vůz byl skutečnou zásobárnou nových technologií. Kromě CD přehrávače, elektrického ovládání okem a centrálního zamykání dostal ve standardní výbavě i klimatizaci, 8 airbagů a ABS. Snímač tlaku v pneumatikách, který nedávno postoupil do kategorie povinných bezpečnostních prvků pro všechny vozy, nabízel Peugeot 607 sériově už před 20 lety. Největší novinkou byl ale filtr pevných částic. I ten je nyní povinný pro všechna dieselová auta. A právě Peugeot 607 byl prvním vozem na světě, který tento filtr zavedl.

A kdo tenkrát s vozem 607 jezdil? Hlavně manažeři firem a movití řidiči. Ti, kteří považovali tehdejší ředitelský symbol „Á-šestku“ od Audi za příliš okoukanou, pětkového bavoráka za příliš agresivního a manažerské vozy neprémiových značek za příliš obyčejné. Tři roky po uvedení tak na kontě českého zastoupení Peugeotu bylo více než tisíc prodaných vozů 607, většinou s vysoce žádaným dieselovým motorem.

Ostatně narazíte-li ještě dnes na dieselovou šestsetsedmičku ke koupi za dobrý peníz, neváhejte. Toto auto má dodnes nadčasovou atraktivní siluetu, vznešenost a skvělé jízdní vlastnosti. Jeho dieselový motor vydrží vše a díky filtru pevných částic je oproti ostatním konkurentům z této doby stále ekologicky přijatelným vozem. 

Peugeot 607 se navíc zapsal do historie Francie jako nejokázalejší a nejkratší dobu používaný prezidentský vůz. Jak k tomu došlo? V roce 2007 hledal tým tehdejšího francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho vůz, který by ztělesňoval obnovu a modernost, až bude nový prezident v den své inaugurace projíždět po Champs Elysées. Někdo si vzpomněl na koncepční vůz Peugeot 607 Paladine představený na ženevském autosalonu v roce 2000. Tento velkolepý vůz 607, který pro Peugeot vyrobila karosárna Heuliez, je více než pět metrů dlouhá limuzína přeměněná na polokabriolet se zatahovací skleněnou střechou zakrývající zadní sedadla. Interiér luxusně vybavila čalounická firma Hermès, která použila nádhernou modrou a krémovou kůži. Uvnitř vozu byl také bar, dvě nádherná elektricky nastavitelná křesla pro prestižní cestující a sklopné sedadlo otočené zády ke směru jízdy pro doprovod.

Na žádost týmu Nicolase Sarkozyho byl vůz Peugeot 607 Paladine převezen z muzea Peugeot a 16. května 2007 se pak k překvapení všech objevil na Champs-Elysées. I přes četné úpravy si vůz zachoval eleganci standardního modelu Peugeot 607. Na druhou stranu si instalace mechanismu stahovací střechy vyžádala výrazné zmenšení palivové nádrže: její objem byl pouhých 6 litrů. To, co u koncepčního vozu nebyl problém, bylo vzhledem k hmotnosti vozu a spotřebě vidlicového šestiválce problematické pro běžné použití. Peugeot 607 Paladine se proto již dál nepoužíval. V muzeu Peugeot ve francouzském Sochaux ho však můžete vidět dodnes.

Autorský článek, další zdroj: Peugeot.

Nenechte si ujít
Reklama
Další články